Kjeldskov-Moreau


Uffe Kjeldskovs, erindringer ,, De to gamle gør Europa  usikker’’


Efter Svend den 1 maj 2002, gik på efterløn, kunne han lovligt arbejde 200 timer om året, der ikke blev modregnet i hans efterløns udbetalinger, men da der var tale om eksport kørsel, blev de 200 timer omregnet til et beløb der svarede til de 200 timer, for når man dengang ( år 2000 ) kørte eksport, blev man afregnet med ca. 36 – 38 kroner i timen, som gjaldt alle 24 timer i døgnet som man tilbragte i udlandet + ca. 0,56 kroner pr. kørte kilometer. Og det ville Svend udnytte til det sidste, og som han sagde, så slap fru Hansen for ham i den tid som han ikke var hjemme.


Fredag den 9 august 2002 ringede Svend til mig ( Uffe ) og spurgte om jeg mandag morgen ville med en tur til Vejen, og derefter læsse enten til Norge eller Sverige, han sagde også at vi nok skulle regne med at være væk i en 8-10 dage.

Til det svarede jeg, du kan bare komme så skal jeg nok være klar, så mandag den 12 august kom Svend og hentede mig kl. 6:00, hvorefter vi kørte til Vejen ( Jylland ) og ca. kl. 10:15, havde vi tømt Traileren, og det var tiden til at vi fik en læsse adresse.

Vognmande som Svend kørte for hedder John Stengaard fra Højen ( V/Vejle ), og Speditøren hed Starfragt A/S i Egå ( V/Horsens ).

Svend fik besked på at kører over til Brenderup Trailerfabrik på Fyn, her skulle vi læsse personvogns Trailere til 2 forskellige steder i Norge, nr. 1 Namsos der ligger ca. 989 kilometre fra Göteborg og ca. 193 kilometer nord for Trondheim, nr. 2 Finnsnes der ligger ca. 990 kilometer nord for Namsos, så i kan nok forstå, at det var lidt af en loppe tur for to ældre mænd.  ( det viste sig at vi fik 5 aflæsninger )

Efter vi havde læsset ved Brenderup Trailer, kørte vi over Lillebælts og op ad E 45 til Frederikshavn ( en tur på ca. 290 km. ) Herfra sejlede vi kl. 22:30 med Stena-Lines færge Stena Danica til Göteborg i Sverige, på Færgen fik vi serveret en lækker middag med dessert og drikkevare + kaffe og kage for 50 Svenske

kroner = 40,65 Dk. Vi havde også fået tildelt en kahyt, men på grund af den korte sejltur brugte vi den kun til at få os et bad i, kl. 1:45 anløb vi Göteborg og efter vi var kommet iland fandt vi os en P. Plads hvor vi kunne sove til tirsdag morgen den 13 august  kl. 6:30, hvor vi stod op og vaskede os, og lavede en kande Trucker tjærer ( stærk kaffe ) og efter vi havde spist morgenmad, gik turen ad E 6 mod Norge, og efter vi havde passeret den Svensk-norske grænse ved Svinesund kørte vi via Moss,  Oslo og ca. 18 kilometer før vi nåede Hamar kørte vi ad Rigs vej nr. 3 til Elverum herfra kørte vi via Alvdal til Ulsberg, her kørte vi igen ind på E 6 til Trondheim og vidre mod nord og da vi nåede Verdalsøra havde vi ikke mere kører tid, ( jeg tror nok at Svend havde snydt lidt ? )  herfra havde vi ca. 1½ timers kørsel til Namsos, så efter vi havde spist aftensmad i det grønne og set en Video film, og efter vi havde stillet vores vækkeur til at purrer os kl. 6:00, gik vi til køjs og der gik ikke mange minutter inden vi sov.


Onsdag morgen ca.  kl. 6:30 forsatte vi til Steinkjer her kørte vi mod nordvest ad vej nr. 17 til Namsos som vi ankom til ca. kl. 8:15, og da det var en lille by fandt vi hurtigt det Byggemarked der skulle have ca. ¼ af vores læs og da kl. var 9:30 kunne vi forlade Namsos igen, efter vi var blevet anbefalet at kører tilbage til Steinkjer og derfra kører mod nord ad E 6 og langs søen Snasavatnet og da vi kom til Trones i Namsskogan Kommune, var det tid til en middags pause, og ca. 1time efter kørte vi gennem Namsskogan og få kilometer efter vi havde passeret Smalåsen kørte vi ind i Nord Norge, og turen gik via Trofors, Mosjøen, Mo i Rana op til Polarcirklen, hvor vi kørte ind for at se Polarcirkelcenteret og blive foreviget på et billede og efter en pause på ca. 1 time gik turen vidre, vi kørte via Fauske, Kalvig, Ulvsvåge til Bognes her sejlede vi med en færge over Tysfjorden til Skarberget efter sejlturen kørte vi mod Narvik, vi fandt en dejlig rasteplads ca. 5 kilometer før vi kom til Narvik, den lå med en pragtfuld udsigt ud over Herjangsfjorden, her blev vi enige om at holde vores sovepause, på Rastepladsen var der borde og bænke, så vi fandt en dug frem ( et rent håndklæde ) og dækkede op med tallerkner, kniv og gaffel, herefter satte vi vores store madkasser ( de blev opbevaret i et køleskab ) frem + 1 øl pr. person, og så sad vi ellers og hyggede os i det dejlige vejr i et par timer inden vi kravlede op i vores køjer. Torsdag den 15 august 2002, stod vi op kl. 6.00 og efter en chaufførvask spiste vi vores morgenmad, hvorefter vi kørte gennem Narvik herfra kørte vi (stadig ad E 6 ) via Setermoen til Bardusfoss, her kørte ad vej nr. 86 til Finnsnes, hvor vi skulle tømme resten af Traileren hos et Byggemarked der heder Refa, og da vi holdte ved deres varemodtagelse, sagde Svend at imens han gik ind med Fragtbrevet kunne jeg bare begynde at lukke Traileren op og fjerne de bånd som holdte læsset fast.

Efter ca. en ½ time kom Svend ud og sagde at de ikke ville have Trailerne, for de var bestilt til levering i deres afdeling i Tromsø, men vi kunne jo ikke selv tage en beslutning om at kører vidre til Tromsø uden vi havde fået grønt lys fra speditøren i Danmark, så Svend ringede speditøren op og forlagde ham vores problem, her fik han besked på at vente, for så ville han kontakte Brenderup Trailer for at hører om de ville betale for 2 gange 160 kilometer ekstra, og imens vi ventede på besked, gik jeg mig en tur ned til Gisundet her var der en smuk udsigt over vandet til Øen Senja samt til en stor højbro der forbandt Finnsnes med Senja, her tog jeg et billede af broen hvor den spejler sig i vandet, ( se i Fotoalbumet Tim & Svend ). Der gik næsten en time før vi fik besked på at det var en fejl fra Kontoret og sælgeren at det ikke var blevet påført Fragtbrevet, men vi skulle skynde os at kører til Tromsø og få læsset af, for vi skulle læsse et læs Spånplader hos firmaet Byggelit i Storuman i Sverige om fredagen inden kl. 15:00, og hvis vi ikke nåede det skulle vi blive i Storuman til mandag.

Så vi gik i gang med at spænde vores gods fast igen, og lukket vores Trailer, hvorefter vi kørte til bage til E 6.


3.


Vi kørte mod nord ad E 6 til Nordkjosbotn, her kørte vi ad E 8, her kørte vi det først stykke af vejen langs med Balsfjorden herefter gik det  gennem et meget smukt landskab, og på de sidste 23 kilometer kørte vi langs Ramfjorden for til sidst at kører over en højbro, hvorfra der var en vidunderlig udsigt ned over Grødtsundet og Tromsø by, inden vi kørte fra Finnsnes havde vi fået et kort over Tromsø, herpå havde de tegnet vejen ud til det lokale Byggemarked Refa, så det var en leg at finde ud til dem, og efter vi havde gjort klar til aflæsningen gik der ikke en ½ time før vi var tomme og kunne kører tilbage ad E 8 til Nordkjosbotn, på tilbage vejen tog jeg et par billeder udover Balsfjorden, og lige før vi kørte ud på E 8 holdte vi ind på en Tankstation for at tanke Diesel og tilrette lægge vores rute til  Storuman i Sverige. Her havde vi 3 ruter at vælge imellem:

Rute nr. 1: ca. 867 kilometer som gik ad E8 gennem Finland til Kaarsuvanto herfra ad hovedvej 45 gennem Sverige til Storuman.


Rute nr. 2: ca. 900 kilometer som gik sydpå ad E 6 til Narvik her vidre ad E 10 over Kiruna i Sverige til Svappavaara og vidre sydpå ad Hovedvej 45 til Storuman.


Rute nr. 3: ca. 898 kilometer som gik sydpå ad E 6 via Narvik til Mo i Rana og herfra ind i Sverige og vidre ad E 12 til Storuman, dertil kom en dyr sejltur fra Skarberget over Tysfjorden til Bognes, så den fravalgte vi med samme.


Og efter Svend havde set lidt på de 2 sidste muligheder, sagde han jeg tro at vi tager tur nr. 1 for så får du også besøgt Finland.


Så vi kørte mod nord ad E 6 ( og E 8 )Skibotn  her gik E 8 gennem Skibotdalen til Finland, men inden vi kørte ad E 8,  holdte vi en lille pause på en Rasteplads, her bad Svend mig om at regne ud hvor langt vi var fra Nord Kapp, og efter jeg havde regnet det ud, fortalte jeg Svend at der var ca. 500 kilometer derop, til det svarede Svend det var sku kedeligt for vis der havde været ca. 200 kilometer derop, kunne vi godt snyde Vognmande og Speditøren med at komme forsendt til Storuman, for så havde vi stillet Traileren her og var kørt til Nord Kapp og tilbage igen, for 300 – 400 kilometer kan jeg godt snyde dem for, men 1000 kilometer er for meget. ( så det blev desværre ikke til noget med den tur, surt – surt )

Så vi forsatte ind gennem Skibotdalen, som var en flot tur og efter vi var kørt igennem Helligskogen som var den Norske grænsestation var der kun 12 kilometer til den Norsk – Finske grænse og efter vi var kommet over grænsen var der 10 kilometer til Killpisjävi som var den Finske grænsestation på de næste 150 kilometer mødte vi flere Rener en biler, nogen steder måtte vi standse helt op, og vente til det passede dyrene at gå til side så vi kunne komme forbi.                                             


Huse så vi heller ikke mange af, og vejen gik bare ligeud med nogle meget-meget små buler på, men pludselig midt i det barer ingenting lå der en kiosk der solgte alt mellem himmel og jord, her holdte vi ind og købte os lidt godter og en is, ejeren forsøgte at sælge os alt i porno lige fra blade til dildoer og gevirer fra Elge og Rensdyr, men vi forklarede ham at det havde vi ikke nogen brug for.

Efter mødet med denne pudsige fyr forsatte vi til Kaarsuvanto, her kørte vi over den Finsk – Svenske grænse og ind i byen Karesuando, hvor vi fandt et Supermarkedet her købte vi lidt pålæg og noget brød, inden vi kørte mod syd ad Hovedvej nr. 45, og lidt nord for Jokkmokk var det fyraften, herfra var der ca. 400 Kilometer til Storuman. Vejret var så godt at vi kunne side i det fri og spise  indtil vi var ved at blive ædt af nogle meget nærgående myg ( Moskitos ) så vi fortrak ind i bilen, hvor vi så en video film inden vi gik i seng, og efter en god nats søvn,  og et godt morgen måltid, kørte vi ca. kl. 6.00  til Jokkmokk som er Samernes Hovedstad, herfra gik det via Kåbdalis til Moskosel her var der en omkørsel på ca. 30 kilometer, som foregik på grusveje, men de var faktisk bedre at køre på en selve landevejen, der var kun en ulempe og det var at det støvede så man ikke kunne se hvad der var bagved lastbilen og mødte vi modkørende kunne vi godt sætte farten ned, for så kunne vi ikke se mange meter frem, men vi kom helskindet igennem denne udfordring, og uden uheld kom vi tilbage på den asfalterede landevej igen, og forsatte vidre via Arvidsjaur og Sorsele til Byggelit i Storuman hvor vi ankom ca. kl. 11:00. Og efter en ventetid på ca. 1 timer fik vi læsset 8 store pakker spånplader til Jamo Højtalerfabrik i Glyngøre i Danmark, og det var godt at vi kørte i en Lastbil med 6 aksler for læsset vejede ca. 30 ton, så vi var oppe på en total vægt på ca. 49 ton, og efter vi havde bundet læsset godt af kunne vi kl. 13:00 begynde turen ned til Göteborg, en tur på kun 1140 kilometer, vi havde ca. 6 timer tilbage af vores kører tid, så vi kørte ned til sveg der ligger ca. 187 kilometre syd for Östersund, ( det kunne kun lade sig gøre med lidt snyd ) herfra kørte vi igen lørdag morgen kl. 5:00, og denne dag skulle vi kun ca. 615 kilometer inden vi var i Göteborg, vi kørte ned til Malung hvor jeg ( Uffe ) på et Hotel gav en morgenkomplet, herfra gik det via Torsby, Grums og ned langs med Sveriges største sø Vänern til Trollhättan og vidre til Göteborg vor vi ankom ca. kl. 14:54 ( efter bilet kvittering ) herfra sejlede vi kl. 16:00 med færgen Stena Jutlandica med ankomst til Frederikshavn kl. 19:15 herfra kørte vi på en snyde skive til Odense hvor vi ankom ca. kl. 23:30 lørdag aften efter en tur på ca. 5000 kilometer på en uge.


Fredag den 4 oktober ringede svend og spurgte om jeg ville med en tur til Oslo, for så ville han komme og hente mig søndag kl. 10:00, men inden jeg sagde ja spurgte jeg ham om det var den samme gamle lastbil som vi var i nord Norge, for den var ikke særlig venlig med min ryg. Men Svend forsikrede mig om at det var det ikke, og han forklarede mig at denne gang kørte han turen for hans svigersøn Jørgens broder, Lars Christensen, der havde en  Vognmandsforretning i Bogense med 2 biler der kørte for Kingsrod i Skarpsborg i Norge, og at bilen vi skulle kører i var en næsten ny Volvo FH 12 Silver Globetrotter, Svend fortalte mig også at Chaufføren der hed Heins og boede i Køge var sygemeldt i mindst 3 måneder, men at Svigersønnen der kørte lastbil for Holger Page i Vejle, havde sagt sin stilling op, og at han skulle begynde at kører for sin broder 14 dage efter, og når så Heins kom tilbage var det meningen at når de nu var 3 Chauffører skulle de skiftes til at holde en uge fri, så de kunne have lidt mere familie hygge, for som Svend sagde kunne der godt gå op til 4 uger hvor de ikke var hjemme.

Svend kom så søndag formiddag og hentede mig , turen gik over Store Bælts Broen, og vidre til en OK Tankstation i Køge, her skulle vi kl. 12:00 møde Heins, så han kunne få nogle personlige effekter der lå i bilen, og vi  tankede samtidig op med Dieselolie, herefter kørte vi til Helsingør hvor vi sejlede til Helsingborg i Sverige, og efter vi var kørt iland gik turen ad E 6 til Halmstad, her skulle vi møde Vognmand Lars Christensen for at aflevere noget rent tøj og et par rugbrød til ham.

Efter en pause i Halmstad kørte vi via Göteborg, Uddevalla til Munkedal her var vi inde og spise varmt mad, som vi altid gjorde når vi var på de kanter, herfra kørte vi op til den Svensk-Norske grænse ved Svinesund og på grund af at Norge ikke er medlem af EU, skulle vi have klareret vores gods, og have vores Toldpapirer stemplet, inden vi kunne kører ind i Norge, efter ca. en ½ time kunne vi forsætte vores kørsel mod Oslo, og da vi nåede Moss var det tiden til at få en nats søvn.

Lørdag kørte vi så ind til Oslo hvor vi skulle læsse af  3 forskellige steder, det sidste sted vi havde i Oslo, var hos Speditør O. S. G. Terminal Pakhus 75 på Oslo Havn, her gik der ca. 2 timer inden det blev vores tur til at få  læsset af, så vi var først klar til at kører til Frederikstad med det sidste 8 tons af vores læs, da klokken var 13:15.

Efter vi havde lukket Traileren, kørte vi via Moss til Frederikstad, her tømte vi så Traileren ved en fabrik der renoverede bildæk, hvorefter vi kørte hen til en Kemifabrik der lå ca. en ½ kilometer fra vores aflæsse sted her fik vi 24 tons kemikalier, der var pakket i 50 kilo sække, modtageren var et firma i Barcelona i Spanien, efter vi havde læsset kørte vi op til Sarpsborg for at få ordnet vores papirer hos speditør Kingsrod, og omkring kl. 15 kørte vi mod den Norsk-Svenske grænse ved Svinesund, her skulle vi fortolde hos det Svenske Toldvæsen, inden vi kørte til Göteborg hvor vi ankom ca. kl. 19  vores færge sejlede kl. 19:30 med ankomst til Kiel kl. 9:00.  


Da vi var kommet ombord på Stena Scandinavia, gik vi op og fik tildelt en kahyt med 2 køjer, og efter vi havde bragt vores bagage hen i kahytten, gik vi ned for at få os en gang aftensmad og et par pilsnere og en snaps, for nu var der jo en pause på 13½ time og en tur på ca. 500 kilometer inden vi anløb Kiel i Tyskland, så vi sad og hyggede os indtil kl. 23: ? med nogle Tyske og Norske Chauffører og inden vi gik op for at sove, fik jeg vekslet 500 Dk. Til 61,30 EU. Som var en dårlig kurs, for hvis det var sket i Danmark havde jeg fået 1 EU. Mere selvom jeg havde betalt 30 DK. For at få dem vekslet i en Dansk Bank, nå men pyt med det for jeg kom jo ikke til Danmark.

Tirsdag den 8 oktober stod vi op ved 8 tiden, og efter vi havde været i bad og var blevet barberet, gik vi ned for at spist morgen mad, vi kørte iland i Kiel ca. kl. 10. og efter vi var kommet igennem byen, kørte vi ad A 215 og A 7 til Hamburg her skiftede vi autoband og kørte ad A 1 via  Bremen, Wiedeshausen, til Münster hvor vi skiftede til autoband A 43, her kørte vi via Dülmen hvor vi holdte en pause, inden vi kørte til Halteren her forsatte vi ad B 58 til vi nåede A 3 son vi kørte mod syd af til Köln og vidre ad E 29 forbi Prüm og Bitburg til Luxembourg hvor vi tankede billig Dieselolie og var inde på et Cafeterier og fik os en gang varm mad, og efter en 1 times pause forsatte ind i Frankrig, hvor vi kørte ad A 31, via Metz, Nancy, og efter vi havde passeret betalings stedet ved Toul ( vi betalte ca. 1 DK. pr kørte kilometer på de Franske Motorvaje ) kørte vi ca. kl. 22:30 ind på den første Rasteplads som vi kom til, her sov vi til onsdag morgen og efter personlig rengøring og et morgen måltid kørte vi

ca. kl. 8:30 vidre ad A 31 forbi Dijon  Beaune hvor vi kørte ind på E 15 som går fra Paris til det sydligste punkt i Spanien, så den kunne vi følge helt til Barcelona,  fra Beaune gik turen via Lyon, Orange, Montpellier og Perpignan ind i Spanien, og efter vi havde passeret afkørslen til Gerona syd, kørte vi ca. kl. 22:30 ind på den første rasteplads som vi kom til, her holdte vi nat pause. Næste dags morgen som var torsdag den 10 oktober 2002 forsatte ca. kl. 8:30 ad E 15 til vi kom til en Motorvej der havde nr. A 19 ( Autopista A 19 ) der gik ned til Matarô og forsatte langs med Costa Brava kysten ind til Barcelona og vi ankom til ca. kl. 11: ?, til vores aflæsse sted i Pueblo Nuevo, og vi havde tømt Traileren kl. 13: ? , hvorefter vi kørte ud af fabrikken og hen på en plads, for at holde en spisepause, samt at få ringet til Kingsrod i Norge, så de kunne sende en Fax til os med en læsse adresse.

Jeg har ikke fortalt at fra Lastbilen kunne vi både sende og modtage Fax, og at den var udstyret men en G. M. S. kortvejviser, der fungerede perfekt, vi skulle bare skrive den adresse vi ville kører til, så fortalte den os hvilken vej vi skulle  kører, foruden at der var en billede skærm der med pile viste os hvor vi kørte, og hvis du overhørte en besked eller det var en vej du ikke kunne komme igennem og du så bare forsatte, gik der ikke mange minutter før maskinen havde regnet en ny rute ud til os, og hvis vi kom forlangt væk fra vores mål, kom der en stemme der sagde fortag en uvending hvis det er muligt.                                                                                       


Den var også smart for når vi havde indtastet et gadenavn og hus nummeret og den havde ledt os hen til stedet, sagde den, du er fremme og  bestemmelse stedet ligger til højre for dig, ( eller venstre )  og når vi slukkede den om aften var der en behagelig kvinde stemme der sagde godnat og sov godt.

Imens vi ventede på besked fra Norge, gik jeg mig en tur ned til Stranden, her var der en promenade hvor der stod en del flotte palmer, da jeg kom tilbage til Svend havde han lige fået en Fax, der fortalte at vi fredag den 11 oktober kl. 8:00 skulle læsse 25 tons store kabelruller hos Fercabel Avenoda Torrelles som ligger på sydsiden af floden Rio Liobregat i San Josê som er en forstad til Barcelona.

Da vi havde fået vores læsse adresse ringede Svend til Vognmand Lars Christensen og fortalte ham hvor vi næste dag skulle læsse, og samtidig spurgte han ham om han kunne anbefale et godt og sikkert sted hvor vi kunne parkerer, og få noget godt at spise. Vi fik at vide at vi skulle kører nord om Barcelona og ned ad Autopista A-2 og når vi kom til frakørselen til Molins de Rey, skulle vi kører fra og krydse motorvejen for derefter at kører til højre og ned ad N 11 til Sant Feliu de Liobregat, her lå der et stort service center for Lastbiler hvor vi også kunne få noget godt og spise. Vi fulgte Larses anvisninger men på grund at tæt trafik gik der ca. 1½ time inden vi ankom, men på den måde kunne vi jo heller ikke kører forkert og vi havde jo god tid.

Da vi ankom gik vi ind på Areas kontor hvor vi betalte parkerings afgift og fik anvist det sted på den store plads, som skulle holde på, samtidig fik vi at vide at hvis vi skulle have vasket Lastbilen, kunne vi kører den ind i Vaske Halden, inden vi kørte hen på vores nat plads, og det gjorde vi så, hvorefter vi gik hen på Restauranten og fik os et stort glas iskold fadøl, vejret var så godt at vi kunne side udenfor og nyde vores øl, imens vi sad og slappede af kom der yderlig 4 Danske Chauffører, som også skulle holde deres nat pause her, så vi aftalte at vi kl. 20:00 skulle spise til aften sammen, de fortalte også at der nok kom 4 – 5 Danske Chauffører mere, så der var en af rat holderne der kom her mindst en gang om ugen, der gik ind og bestilte et bord til 12 personer, ( han talte flydende Spansk ) de fortalte os også hvor vi kunne komme i bad og at det var inkluderet i det beløb som vi havde betalt for at holde der om natten, vi fik også at vide at vi skulle kører ud af pladsen inden kl. 8:00 for ellers kom vi til at betale for hver time som vi holdte der, men da vi skulle læsse næste dagsmorgen kl. 8:00 havde vi ingen problemer med det, inden vi skulle spise til aften gik vi i bad og skiftede tøj, og inden vi skulle spise var vi 13 Dansker, så i kan nok forstå at vi havde det sjovt og så var der 2 der kunne tale Spansk, og det var jo ikke så ringe endda for så kunne vi jo få oversat det der stod på spisekortet, vi skulle jo nødigt risikerer at vi fik dyrere maver eller noget der var være, ’’ a-pu – a-pu ’’.

Så vi bestilte oksesteg medium med salat og en masse forskellige grønsager til, til dessert fik vi is med frugter, vi drak øl til maden, og til slut fik vi kaffe der var blandet med Cognac og sødet med sukker, det hed sådan noget som Catakila ???.


Jeg ved godt at det ikke staves sådan men hvis jeg finder den rette måde så retter jeg det. ( kom med et forslag )

Jeg betalte regningen der lød på ca. 30 EU. ( Ca. 226 DK. )både for Svend og mig      ( Uffe ), og efter al det vi satte til livs så syntes jeg det var billigt for en hel aften, og Svend har jo altid været en rigtig kammerat der har tænkt på mig, når han skulle på en god langtur, og lige før midnat gik vi i seng , og fordi der var så roligt fik vi 6½ times god søvn, Kl. 7:00 næste morgen kørte vi tilbage ad N 11 til Molins de Rey her kørte vi ad N 340 og efter vi havde krydsede A 2 og floden Rio Liobregat var vi i     San Josê og det varede ikke længe inden vi fandt Fercabel Avenoda Torrelles, og da der var en ½ time til vi skulle læsse spiste vi vores morgen mad og fik en kop Trucker tjærer, kl. 8:15 kom der en forvalter der fortalte os hvilken vej vi skulle kører inde på Fabriks området, og i kan tro at Svend kom på kører prøve, for der stod kabelruller alle vegne, så jeg gik for bilen og vejlede ham, og nogle steder måtte jeg rulle kabelruller til side men vi kom da om på den anden side af bygningen, hvor vi rullede presenning gardinet til side så de kunne læsse ind fra siden på Traileren, og efter læssemesteren havde fået at vide hvor meget hver aksel måtte bærer, gik de i gang ned at læsse, der var 3 mand til at læsse og hamre træ kiler i bunden af Traileren,       ( 4 stk.  for hver rulle, så de stod fast på Traileren, nogle steder blev der lagt træ bjælker på tværs af Traileren, på den måde kunne de fordele de 25 tons på ladet, og ved middagstid var vi klar til at kører til Herlev V/ København, med vores læs.

Da vi forlod Barcelona kørte vi nordpå ad E 15 og på kilometer før den Spansk – Franske grænse, kørte vi ind til et supermarked der lå i La Jonquera, her købte jeg et par flasker spiritus og noget pålæg samt et par brød, efter vi havde holdt en pause på ca. 1 time, kørte vi ind i Frankrig, her fulgte vi samme rute som vi havde kørt på nedturen, og da vi nåede til Beaune var det fyraften men da var også blevet midnat.

Lørdag den 12 oktober 2002 stod vi op ved 9 tiden og ca. kl. 10 kørte vi vidre mod nord, her fulgte vi også samme vej som vi brugte på nedturen, og da vi kom til Wildeshausen havde vi ikke mere kører tid, men det var Svend ikke til freds med, så vi forsatte vores kørsel i nok en time og kort før midnat kørte vi ind på en stor Raste Plads ved Sittensen, den ligger mellem Bremen og Hamburg, her skulle vi holde pause til Søndag aften kl. 22:00, for som jeg har skrevet før i min beretning, er det hvis man ikke har en søndags tilladelse forbudt at kører med Lastbil om søndagen i Tyskland.

Søndag morgen hentede jeg Semmelner ( Rundstykker ) og et stykke Tysk Wienerbrød over i Restauranten, det sad vi og nød, imens vi så en af Svends Morten Kock Filme, senere på formiddagen gik vi en tur i nabolaget, og først på eftermiddagen gik vi i bad, og fik noget rent tøj på, bagefter læste vi lidt og løste en Kryds og Tværs, og fik os en lur, og omkring kl. 17 gik vi op i Restauranten og fik os en Wienersnitsel med grønsager og brasekartofler til, og det smagte bare super godt.


Da klokken blev 19:00 kørte vi helt ud i kanten af Rastepladsen, for se hvordan trafikken forløb nede på Autobane A 1. vi ville også se om der kørte meget Politi forbi os, og tage bestik af hvor mange lastbiler der havde vovet det ene øje ved at kører før kl. 22:00, og da klokken var 19:30 sagde Svend, ’’ Nu kører vi sku ’’ og som sagt som gjort blandede vi os med de andre lastbiler og kørte imod Puttegarden, vi var også enige om at vi ikke skulle overhale nogen før vi var kommet på den anden side af Hamburg, men trafikken gled i et jævnt tempo på ca. 85 kilometer i timen, vi var også enige om at vi ikke måtte kører ind i færgehavnen før efter kl. 22:00, for hvis Politiet havde kontrol der oppe fik vi bare en bøde, så da vi efter ca. 2½ times kørsel, kom til Oldenburg kørte vi ind på en Rasteplads, her blev holdene til kl. 22:00 inden vi kørte de sidste 50 kilometer op til Færgen, vi kom uden problemer ombord på Færgen FS Deutschland, der havde afgang kl. 22:45 og kl. 23:30 kørte vi iland i Rødbyhavn og forsatte over Lolland - Falster og Farø broen til Sjælland og vidre mod København, da vi nåede Køge kørte vi ind på en OK tank station, hvor vi fyldte tanken op med Dieselolie, inden vi forsatte til Ellekær i Herlev, hvor vi ankom ca. 3 timer efter vi var kørt fra Færgen i Rødbyhavn,  vi gik hurtigt til køjs, og vi sov så fast at vi først vågnede ved 8 tiden, da der var nogen der bankede på vores dør, det viste sig at være en lagerforvalter, der ville hører hvad vi havde til dem, og da vi viste ham fragtbrevet blev han meget forbavset, for de gods som vi havde til den ventede de først tirsdag – onsdag, vi fik at vide at det normalt var DFDS der kom med det, men nu ville han foreslå at det fremover blev Kingsrod der blev transportør af deres gods fra Spanien, de var også hurtig med at tømme Traileren, så ved 10 tiden var vi tomme, ca. kl. 11: ? fik vi en Fax hvor der stod at vi skulle kører til Helsingør og herfra sejle til Helsingborg i Sverige, her skulle vi hos Kemira i Helsingborg læsse 25 tons kemikalier til Norge, og der fra skulle vi kører op til en Vognmand der boede i Halmstad her skulle vi have 10 kubikmeter gods som vejede ca. 200 kilo, det viste sig at det var til den samme modtager som det vi havde læsset ved Kemira, og efter vi havde læsset i Halmstad, kørte vi ad E 6 op mod Norge, og som vi de andre gange jeg havde været med til Norge, var vi inde og spise i Munkedal, inden vi kørte til grænsen ved Svinesund, her fortoldede vi som vi plejede, men denne gang fik vi besked på at kører ind i deres store Hald, så de kunne foretage et stort Toldeftersyn, samt gennemgå hele køretøjet, men de fandt ikke noget som ikke var som det skulle være, og de så heller  ikke de flasker spiritus som jeg havde købt i Spanien, så efter en ½ time fik vi lov til at  kørte vidre mod Oslo, men vi havde kun kørt 2 – 3 kilometer inden vi via et stort skilt, blev beordret til at kører ind på en vejerbod ( den er der mange af langs vejene i Norge ) men da vi kun havde et ½ tons overlæs fik vi lov til at kører vidre, vi forsatte herefter vores kørsel, men da vi nåede til Moss, gad Svend ikke kører længere denne dag, så vi kørte ind på en plads, her bakkede vi ned i et hjørne, her kunne stille og roligt vi holde, til næste dags morgen.


Inden vi gik til køjs, studerede vi vores kort over Norge, uden at vi kunne finde den by som vi ifølge Fragtbrevet skulle læsse af i næste dags middag, det var  ’’satans ’’ sagde Svend, jeg må nok hellere ringe til Vognmand Lars, og spørge ham om det var et sted han havde været, nej svarede Lars, men nu skal jeg slå det op på GMS vejviseren, ( jeg kan ikke huske hvad byen hed ) et kort øjeblik efter sagde Lars jeg har fundet det, det ligger nord for Kongsvinger, han spurgte også Svend hvad det program hed som han havde sat i GMS maskinen, til det svarede Svend at det var den han hele tiden havde brugt, nemlig den der stod Europa på, og for det andet havde Heins ( hvis bil vi kørte i ) lagt en seddel hvorpå der stod hvilken program han skulle bruge, til det svarede Lars prøv at se efter i mappen med brugsvejledningen, her skulle der gerne være en hvorpå der står Skandinavien, den skal du sætte i og se om det ikke hjælper, og hvis ikke så ringer du til mig i morgentidlig, for jeg skal til at kører ombord på færgen i Trelleborg og så slukker jeg min telefon, godnat og kan i to gamle nu sove godt. Og efter Svend havde fundet og sat programmet i fandt vi også stedet hvor vi skulle læse af.

Tirsdag den 15 oktober 2002, stod vi op ved 6 tiden, og efter morgen vask og en bid brød kørte vi efter vejledning af vejviseren via Oslo, Lillestrøm til Kløfta her kørte vi ad Rigs vej nr. 2 til Kongsvinger, her blev vi vist op af en smal landevej der gik langs med Elven Glomma og da vi nåede til en by der heder Oppaker-sund, blev vi vist ned af en Skovvej, som vi kørte ca. 1 kilometer ud af,  og Svend blev ved med at sige det kan ikke passe, der er sku noget galt, og da vi kom til et sted hvor vejen delte sig fortalte vejviseren os at vi skulle holde til venstre, men da det kun var et par hjulspor, blev vi enige om at det kunne ikke passe, og jeg tror at vi kunne samlings med da Moses stod ved det røde hav, for vi anede ikke vores levende råd, men efter 10 – 20 minutter kom vores redning, ’’ en skov arbejder ’’ kom kørende i en lastbil der mindst var 30 år gammel, og i skulle ha set hans ansigt da han så den store dyt, han var ved at tabe både hat og briller, men til alt held så overlevede han så han kunne fortælle os hvad der var galt, og efter vi havde vis ham fragtbrevet, sagde han at firmaet lå et helt andet sted, og at adressen var på et dalstrøg og en lille bygt der godt nok lå på den vej som vi holdte på, men der kunne man kun komme med Traktor og personbiler, og at de fleste huse der lå der var fjeldhytter, han sagde også at det var godt at vi ikke var kommet længere ind i vildmarken, for så havde vi virkeligt fået et problem, til det sagde Svend hvordan kommer vi så ud herfra igen og hen til det rigtige sted, Nordmanden forklarede os at vi skulle kører tilbage til Kongsvinger og forsætte ad den samme vej som vi var kommet og når vi var kommet igennem byen der hedder Strøm skulle vi kører til højre så kom fabrikken efter ca. 25 kilometer, Svend spurgte også om der var nogen steder at vi kunne vende bilen, men det frarådede vores redningsmand på det kraftdiske, men hvis vi kunne bakke ca. 20 meter,


Så kunne vi kører af vejen der gik til højre så kom vi efter ca. 8 kilometer ud på landevejen igen, efter vi havde sagt farvel og tak fulgt vi hans anvisninger, men da vi kom til Strøm sagde Svend, det kan sku ikke passe at vi skal ned af den vej, den er jo ikke meget stører en den i skoven, jeg protesterede og sagde at det var den vej Nordmanden havde peget på, men Svend var hverken til at hugge eller stikke i så han forsatte til vi kom til en vej der havde nr. 24. som vi kørte op af, på den vej mødte vi i løbet af 10 minutter mindst 10 Politibil der kom med blålys på, vi snakkede om at der nok var et stort røveri et sted i nærheden, og da vi var kommet til Sandbru der lå ca. 20 kilometer op ad vejen, begyndte vi at se os om efter den Fabrik som vi skulle læsse af på, men det eneste vi blev klogere på var Politibilerne, for det viste sig at der lå en stor Politiskole, og at det var elever der holdte øvelse, men virksomheden var ikke til at finde, og da vi var kommet ca. 30 kilometer op ad vejen, vendte vi giggen  og kørte tilbage og da vi igen kom til Sandbru, holdte vi ind til siden, men der var ikke en sjæl vi kunne spørge om vej, men pludselig var der en mand der bankede på døren, og spurgte os om hvad vi søgte, og da han havde set Fragtbrevet fortalte han at hans nabo arbejdede på den fabrik, og at vi ikke var de første der havde haft den dumme adresse, han fortalte også at hver gang der holdte en lastbil ud for hans hus gik han ud for at vise vej, og at det skete mindst en gang om dagen, men at så havde han en kærkommen undskyldning til at tage sin bil ud af Garagen og kører foran som vejviser, han fortalte også at han hver gang han kom hen til naboen, blev belønnet med pilsner, så da han havde hentet sin bil fulgte vi efter ham, vi kørte ikke langt før vi drejede til venstre af en smal vej og ca. 2 kilometer efter kom vi til en by der hed Mo og en ½ kilometer efter var vi fremme, imens vi kørte studerede jeg kortet og jeg kunne se at det sted som vi holdte i skoven lå ca. 20 kilometer inde på vores venstre side, og at der var en lille vej hvor vægtgrænsen var 1½ ton, som gik der over, jeg kunne også se at hvis vi forsatte lige frem kom vi op til det sted hvor Svend ikke ville dreje nedad, og da jeg ville fortælle Svend om min opdagelse, sagde han i sjov, syntes du ikke du skulle holde din kæft, for jeg ved godt hvad du vil sige, og så kan du godt have en Glædelig Jul. Efter vi havde læsset af, fik vi besked på at kører til Kingsrod,s lager i Sarpsborg, her havde de et helt læs stående til os, så vi kørte via Oslo og Moss til Sarpsborg, og da klokken var 17: ? var vi klar til at kører hjem, her skulle Svends svigersøn overtage vognen og kører den til Italien.

Vi kørte først via Svinesund til Munkedal, hvor vi spiste vores varme mad, derefter kørte vi til Jungskile, hvor vi sov i ca. 8 timer, inden vi onsdag kørte via Göteborg og Halmstad til Helsingborg herfra sejlede vi til Helsingør og kørte over Sjælland og Store Bælts Broen til Odense, hvor jeg blev sat af efter en spændene tur på ca. 6900 kilometer. Det var den sidste tur jeg var med Svend på, for i 2003 kørte han i 3 uger for  John Stengaard fra Højen ( V/Vejle ) i den Iveco som jeg fik så ondt i ryggen, sidst jeg var med i den, så jeg blev hjemme.


           Efterskrift.


Jeg ( Uffe ) har prøvet at gengive nogle af de oplevelser jeg har haft på de mange turer, som jeg har kørt med min kammerat Svend Hansen, men det er kun skrevet om en del af de turer jeg har været med på, og kun dem som jeg har taget billeder på.

Der kunne være uger hvor vi kørte gods mellem Sverige og Tyskland, det vil sige at vi Mandag lossede og læssede i Sverige, for så om aftenen at sejle fra Trelleborg til Rostock eller Travemünde og så både læsse af og læssede et par steder i nord Tyskland, for så til aften at sejle tilbage til Sverige igen, på dem måde fil vi vores hviletider på Færgerne, det gentog sig så både onsdag og fredag, kun med den forskel at fredag kørte vi via Jylland til Fyn for at holde weekend.

Vi kunne også nå at kører 2 turer til midttyskland eller 2 turer til Holland – Belgien på en uge, men skulle jeg skrive om alle de turer jeg har været med på, ville det komme til at fylde flere hundrede sider, det er derfor at jeg kun har skrevet om de turer hvor jeg har fotograferet på, for på den måde er jeg sikker på at når jeg ser billederne, kommer minderne frem på Lystavlen.

Men jeg vil tro at jeg har kørt ca. 3 – 4 hundrede tusinde kilometer på de 10 år som jeg var med Svend på tur rundt om i Europa.


Da det er lettere at nævne nogle af de områder i Europa hvor jeg IKKE har været med Svend, vil jeg skrive det ned,   for at starte et sted, vil jeg begynde med Norge.


  Norge.

Alt hvad der ligger nord for Tromsø – Skibotn.    Det vestlige Norge mellem Bergen og Trondheim. Alt hvad der ligger syd for Bergen – Oslo. Samt alle øerne vest for Narvik.


  Finland.


Hele Finland på nær Hovedvej E 5 fra Killpisjävi til Kaarsuvanto.


  Sverige.


Alt hvad der ligger øst og vest for Hovedvej 45 i hele nord for Stockholm – Mora      + Gotland og Öland.

   Forsætter på side 13.


  Polen.


Alt hvad der ligger nord for Szczecin – Bydgoszcz, Warszawa og Brest.

Alt hvad der ligger øst for Warszawa, Radom, Kielce, Tarnow, Nowy Sacz og Piwniczna.


  Tyskland.


Alt hvad der ligger øst for Dresden –Spremberg.   Alt hvad der ligger syd – øst for Furth, Nürnberg, Ingolstad.  Alt hvad der ligger Nord – Øst for München – Salzburg.

Og øen Rügen.


  Belgien & Holland.


   I de to lande har jeg været i alle hjørnerne af.


  Luxembourg.


 Har jeg kun kørt igennem Transit.


  Frankrig.


Alt der ligger nord – vest for Abbeville, Arras og Lille.


  Andorra.


Overalt.   


   Spanien.


Alt hvad der ligger mellem San Sebastian, Vitoria, Logrono, Zaragoza, Lledida, Balaguer, Manresa, Girona, La Jonquera og den spansk – franske grænse.

( Jeg er kommet over de  spansk – franske grænse ved La Jonquera og Irun. )

Alt hvad der ligger vest for Bilbao, Burgos, Valladolid, Madrid, Dalmiel, Valdepenas, Cordoba og Malaga.


  Italien.


Alt hvad der ligger, syd for Torino, Vercelli, Milano, Bargamo, og Verona.

Alt hvad der ligger, øst for Verona, Trento og Brenner passet.

Alt hvad der ligger,  mellem Mont Blanc Tunnelen, Aosta, Ivrea, Milano, Brescia, Garda søen, Bolzano, Brenner passet og den Schweiz – Italienske - Østrigske grænse.

( Jeg er kommet over den Fransk – Italienske grænse ved Mont Blanc Tunnelen, og over den Italiensk –  Østrigske grænse ved Brenner passet.


  Østrig.


    Har jeg kun kørt igennem Transit.


De lande i Europa som jeg ( Uffe ) ikke har nævnt er lande som jeg ikke har besøgt med Svend, ( England har jeg været i med vores søn Tim ) Jeg har været på ferie i Tyskland, Østrig, Polen, Ceskoslovekiet ( i dag Tjekkiet ) DDR. ( i dag Tyskland )

Italien og Danmark som jeg både med svend og alene har kørt tyndt.

Jeg vil slutte min beretning her, og jeg ( Uffe Frey Kjeldskov Larsen Stevns vænge 7 5220 Odense SØ.) Vil håbe at mine efterkommere kan finde ud af mine Erindringer.

Ellers må i jo efterlyse mig hos dem med de hvide vinger eller hos ham med hornene, hvad der nok er den størst sandsynlig hed for. ’’ HA – HA den var god ’’

( Da Svend gik på folkepension fik han fast arbejde igen så nu kører han en tur til Hamborg hver dag, guderne forså at han gider når han nu er 67 år ? )